בת מצווה – עריכה ביתית של סרט הבת מצווש

סיימתם לצלם את סרט הבת מצווש בהצלחה. עכשיו בידכם כל חומר הגלם בכרטיס זיכרון או במצלמה.
אם המחשב ואתם לא חברים טובים, כדאי שתשקלו להעביר את החומרים לעורך וידאו מומחה. כוונתי היא לא לרפות את ידכם חלילה, אלא רק להזהירכם ממפח נפש במקרה בו תפלו בקטנות טכניות שיבאסו אתכם עד כדי הכאת צג המחשב בפטיש שניצלים.
נושא העריכה יכול להיות לא פשוט בעיקר מבחינה טכנית, וכדי לפשט אותו נחלק את הכתבה לשלושה חלקים: הדגימה, העריכה, ומיקס סאונד.

דגימת החומרים אל המחשב

יש בשוק הרבה מאד תוכנות עריכה ולא כל תוכנה מקבלת את כל סוגי הקבצים. בבואכם אל המחשב, בררו תחילה אילו קבצים התוכנה שלכם מזהה ויכולה לעבוד איתם, ואם יש צורך עשו המרה בעזרת תוכנה מתאימה לקבצים שברשותכם (תוכנה חינמית בעברית לדוגמא היא ה – Format Factory, מהירה, אך לא תמיד שומרת על איכות החומר).
תוכנה נפלאה שמקבלת ללא אפליה את כל סוגי הקבצים היא ה –premiere של חברת Adobe, ולמי שיש ניסיון בממשקי תוכנת עריכה, היא יכולה לעזור מאד. (ניתנת להורדה בחינם לחודש ניסיון). שימו לב לרזולוציה שאתם דוגמים בה, בין אם קבצים רגילים או HD, כדי שהאיכות תיפגע כמה שפחות.

עריכה

פעולות העריכה הבסיסיות הן לא מסובכות. חיתוך והדבקה. הרעיון הוא להניח את הקטעים על ה – Time Line ולחבר אותם אחד לשני, והעיקרון הזה זהה בכל תוכנות העריכה. כמובן שזו התורה בתמצות מרבי. עורך טוב צריך לדעת לספר סיפור, להחליט על הקצב, ולהיות יצירתי בחדר העריכה לא פחות מהצלם בשטח.
הרעיון בעריכה הוא לתפוס את תמצית הפעולה ואותה להכניס אל ה- Time line. אל תתביישו לקצץ ולחתוך. אתם רוצים סרט קצבי וכייפי, ולא סרט ארוך שמורכב מפעולות בנאליות שמעכב את התפתחות העלילה. לשם כך יש לכם תסריט, היצמדו אליו, ותבדקו את עצמכם לפיו. אם צילמתם קליפ עם מוסיקה בסגנון ליפ דאב, קודם כל הניחו את הטראק המוסיקלי במלואו על ה- TL ומעליו בערוץ הווידאו הניחו את חומרי הגלם, רצוי ללא האודיו שלו.
אחרי שחתכתם וקיצצתם אפשר להוסיף אפקטים של צבע או מעברים בין הקאטים, שברב התוכנות מניחים בקו התפר בין מקטע למקטע הבא אחריו.

סאונד

הסאונד הוא חלק בלתי נפרד ומאד חשוב בעריכת הסרט. מוסיקה ואפקטים של סאונד הם must כדי שהסרט שלכם יהיה יותר מעניין ויפעיל יותר חושים אצל הצופה.
אם נחזור לקליפ הבת מצוה, ברגע שיש טראק מוסיקלי אחיד לכל הסרט, יש פחות התעסקות וכל התהליך יותר קצר, שימו לב שה- level לא גבוה מדי כדי שלא יהיה דיסטורשיין. במקרה שיש גם מוסיקה וגם דיבורים, תנמיכו את המוסיקה ברגע שאחד השחקנים מדבר.

סיימתם לערוך ובדקתם את הסאונד, תייצאו את הסרט (export) ושוב שימו לב להגדרות כדי שלא תיפגע איכות החומרים, תשמרו את הקובץ או תצרבו על דיסק DVD והנה יש לכם סרט משלכם!

אם הצלחתם להגיע עד לכאן מגיע לכם כל הכבוד!

לפרק א' בסדרה "עשה זאת בעצמך" לחצו>>בת מצווה קליפים
לפרק ב' בסדרה לחצו>> קליפים לבת מצווה יציאה לצילומים